Vem är skyldig?

Jag vill verkligen ge massa varma tankar till alla idella personer och organistaioner som hjälper de som verkligen behöver det. Som växer av att se andra må bättre och växa!

Jag funderar på vart alla som blivit utsparkade hemifrån av alla olika anledningar (missbruk, psykisk ohälsa, övergrepp) tar vägen. Vart dom som rymmer från LVU hem tar vägen, vem söker upp de som inte vill bli sedda? I Svergie varken vill eller kan vi inse att det finns det hemlösa, även hemlösa barn. Oftast flickor, hela sjuttiofem procent!! Killar som har problem blir nog ofta utåtagerande medans flickor blir tysta. Självklart finns det tjejer som agerar utåt men de är inte lika många. Killar blir utåt agerande och får hjälp tidigare. Tjejerna går längre ner innan och om någon slutligen ser dem. De har en längre och jobbigare väg tillbaka än killarna.

Tanken på att det finns barn som lever i soprum, tunnlar och parker får mig att bli illa till mods. Jag tycker verkligen att det är sjukt att det år 2010 finns svenska gatubarn, och ett folk som tillåter sig att blunda!
Det svenska gatubarnet föds inte i en kloaktunnel. Det svenska barnet växer upp i ett samhälle som inte ser problem även om problemen står mitt framför dem. Hur länge ska det gå att blunda!?
Jag tror inte att vi kommer kunna lösa några problem, försen alla insett att det finns ett problem.

Vill för övrigt tipsa alla om roslund och hellströms böcker, för er som vill se istället för att blunda!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0